Meede 8: METSASTAMISE INVESTEERINGUTOETUS

1. Põhjendus

Metsastamise investeeringutoetuse meede tuleneb Maaelu arengukavas esitatud strateegiast. Selle meetme eesmärk on luua rahastamise alus Euroopa Liidu toetusel kaasfinantseeritavatele projektidele, mis on suunatud maafondi paremaks kasutamiseks ja maamajanduse säästlikuks arenguks.

Maakasutuse üldstruktuuris on kasutuses oleva põllumajandusmaa pindala oluliselt vähenenud ning  endistel haritavatel maadel ja looduslikel rohumaadel on alanud looduslik metsastumine. Metsanduse arengukava koostamise käigus läbiviidud analüüsi põhjal on selliste alade pindalaks Eestis ca 145 000 ha. Loodusliku metsastumise protsess ei ole ühtlane ja uuenemine toimub sageli majanduslikult väheväärtuslike lehtpuuliikidega, mistõttu looduslikul teel kvaliteetsete puistute moodustumine võtab aega aastakümneid. Metsastumise protsessi on võimalik suunata ja kiirendada metsa istutamise läbi.

Tihti on kasutusest väljajäänud põllumaad tugevasti kamardunud ja kaetud mitteväärtusliku roht- või puittaimestikuga. Selleks toetatakse antud meetme alt ka metsaistutamiseks vajalikke maapinna ettevalmistustöid.

2. Meetme eesmärgid

Käesoleva meetme eesmärgiks on põllumajandusmaa metsastamine. Meetme rakendamisega soodustatakse metsade säästlikku majandamist ja aidatakse kaasa maastiku mitmekesisuse kujundamisele ning kvaliteetse puidutoodangu saamisele.

3. Kirjeldus ja ulatus

Meedet rakendatakse Eesti maapiirkonnas ühtsete põhimõtete järgi, milleks on projektide valikule ja toetuse maksmise kehtestatud kriteeriumid.

Selle meetme raames antakse investeeringutoetust metsakultuuride rajamiseks ja hooldamiseks põllumajandusmaale: metsakultiveerimismaterjali ostmiseks, istutamiseks, istutamisega seotud maapinna ettevalmistamiseks.

4.      Meetme sihtgrupp

Meetme sihtgrupp on ettevõtjad, kelle osa- või aktsiakapitalist ei kuulu koos või eraldi üle 25% riigile, kohalikule omavalitsusüksusele või avalik-õiguslikule juriidilisele isikule.


5.      Investeeringutoetuse kriteeriumid

5.1. Nõuded investeeringutoetuse taotlemisel

(1)   Kavandatava investeeringuobjekti alune põllumajandusmaa asub maapiirkonnas ning kuulub taotleja omandisse.

(2)   Kavandatav investeering peab sisaldama metsakultiveerimismaterjali ostmist. Metsakultiveerimismaterjal on ostetud vastava materjali turustamisotstarbelise tootmisega tegelevalt isikult.

(3)   Kavandatavale investeeringule järgneva vähemalt viie majandusaasta jooksul kasutatakse investeeringuobjekti sihtotstarbeliselt vastavalt taotleja poolt esitatud tegevuskavas näidatule.

(4)   Kavandatav tegevus vastab õigusaktides sätestatud nõuetele keskkonna ja maaparanduse osas.

(5)   Taotleja on väljastanud kavandatava investeeringuobjekti kohta vähemalt kolm pakkumiskutset ja on saanud vähemalt kolm hinnapakkumist koos pakkumise tehniliste tingimuste loeteluga, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile ja kaupade või teenuste päritolumaale.

5.2. Nõutavad dokumendid taotlemisel

(1)   Taotlus.

(2)   Tegevuskava.

(3)   Kavandatava investeeringuobjekti asukoha järgse piirkondliku maaparandusbüroo ja maakonna keskkonnateenistusega kinnitus, et tegevuskavas toodud tegevus vastab õigusaktides sätestatud nõuetele keskkonna ja maaparanduse osas.

(4)   Toetuse taotleja poolt piiritletud skemaatiline kaart, mille aluseks on Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti (edaspidi PRIA) poolt eelnevalt väljastatud alusmaterjalid, milleks on põllumassiivikaart või ortofoto.

(5)   Väljavõte kinnistusraamatust.

(6)   Äriühingu aktsionäride või osanike, kelle osalusmäär ületab 20% aktsia-või osakapitalist, nimekiri koos osalusmäära protsentidega.

(7)   Taotleja esindaja isikut tõendava dokumendi koopia ja seadusjärgset esindusõigust mitteomava isiku puhul tema volitusi tõendav volikiri.

(8)   Koopia väljavalitud hinnapakkumisest koos pakkumise tehniliste tingimuste loeteluga, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile ja kaupade või teenuste päritolumaale, ja koopia investeeringuobjektile tehtud vastavast pakkumiskutsest.

(9)   Hinnapakkumise esitanud metsakultiveerimismaterjali turustamisotstarbelise tootmisega tegeleva isiku tegevusloa koopia.

6.      Mittetoetatavad investeeringud

Käesoleva meetme raames ei toetata neid investeeringuid, mis on keelatud Programmi SAPARD mitmeaastases rahastuslepingus.

Mittetoetatavateks investeeringuteks selle meetme raames on jõulukuuse ja lühikese raieringiga kiirekasvuliste puuliikide metsakultiveerimismaterjali ostmine.

7. Meetme geograafiline ulatus

Käesolevat meedet rakendatakse üldistel alustel Eesti Vabariigi maapiirkonnas.

8.      Hindamiskriteeriumid

Esitatud taotlused vaadatakse läbi ja otsus langetatakse vastavalt toetuse saamise kriteeriumidele ja taotluse esitamise järjekorrale, lähtudes vastaval aastal meetmele eraldatud rahalistest vahenditest.

9.      Lubatavad kulutused

Lubatavaks loetakse ainult PRIA-i poolt heakskiidetud ja kontrollitud ning taotleja poolt tehtud kulutused järgnevateks investeeringuteks:

1) Kavandatava investeeringuobjekti rajamiseks tehtav maapinna ettevalmistamine;

2) Seemikute ja istikute ostmine;

3) Metsakultiveerimismaterjali istutamisega seotud kulutused.

Kaubad ja teenused peavad pärinema Euroopa Liidu liikmes- või kandidaatriikidest.

10.  Toetuse määr

10.1 Toetuse määr

(1) Avaliku sektori toetus selle meetme raames võib ulatuda 50% lubatud investeeringust;


10.2 SAPARD toetuse määr

SAPARD toetus selle meetme raames jaguneb:

Eesti Vabariigi osalus – 25% avaliku sektori kogutoetusest

Euroopa Liidu osalus – 75% avaliku sektori kogutoetusest

11.  Toetuse piirmäär taotluse kohta

Maksimaalne avaliku sektori poolne toetus käesolevast meetmest ühe taotleja kohta võib ulatuda 10 000 EUR aastas, kuid ei tohi ületada 40 000 EUR ühe taotleja kohta kogu programmi jooksul.

SAPARD programmi poolt toetatavate puuliikide nimekiri ja mahud hektari kohta kehtestatakse “Metsastamise investeeringutoetuse taotlemise, taotluse menetlemise ja toetuse maksmise kord” määruses.

12.  Meetme rakendamise eest vastutavad valitsusasutused

Käesolev meede rakendatakse vastavalt Maaelu Arengukavas kirjeldatud SAPARD-i programmi juhtimisskeemile. Meetme rakendamise keskseks institutsiooniks on Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Amet.

Maakonna keskkonnateenistus ja piirkondlik maaparandusbüroo on meetme rakendamisse kaasatud kui kompetentsed ametkonnad.

13.  Ajagraafik

Käesoleva meetme rakendamine toimub alates 2003. aastast.

14.  Toime ulatuse määramine (kaasaarvatud järelevalve ja hindamine)

SAPARD Programmi mõju hindamiseks on toetuse saajal kohustus esitada PRIA-le täiendavaid andmeid täites vastavaid küsimustikke investeeringujärgse viie aasta vältel.

14.1 Meetme finantseerimine avaliku sektori poolt (milj EUR)

 

2003

2004

2005

2006

KOKKU

Põllumaade metsastamine

0,16

0,32

0,48

0,48

0,145



14.2. Toetavate projektide eeldatav minimaalne arv

 

2003

2004

2005

2006

KOKKU

Projektide minimaalne koguarv

32

65

97

97

291

14.3 Toetatavate projektide minimaalne ulatus ja eeldatav tulemus aastas

 

2003

2004

2005

2006

KOKKU

Metsastatud minimaalne pindala, hektarites

660

1 220

1 880

1 880

5 640

15.  Meetmega seotud seadusandlus

15.1 Vabariigi Valitsuse määrused, mis on aluseks käesoleva meetme rakendamisele

(1) Metsastamise investeeringutoetuse taotlemise, taotluse menetlemise ja toetuse maksmise kord

(2) Metsastamise investeeringutoetuse kasutamise üle teostatava järelvalve ja toetuse tagasinõudmise ning tagasimaksmise kord

15.2 Toetuse projektide nõuetele vastavuse hindamise kesksed seadusandlused

(1) Metsaseadus

(2)   Maaparandusseadus

(3)   Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnaauditeerimise seadus

(4)   Seemne ja taimse paljundusmaterjali seadus

Ülalmainitud õigusaktid on avaldatud Riigi Teatajas.

16.  Meetme kogufinantseerimine aastate lõikes (milj.EUR)

 

Kokku lubatud kulud

Avaliku sektori toetus

Kasusaajate osalus (vähemalt)

Kokku toetus

(maksimaalselt)

EL

Eesti

Aasta

EUR

EUR

%

EUR

%

EUR

%

EUR

%

1

2=3+9

3=5+7

4=3/2

5

6=5/3

7

8=7/3

9

10=9/2

2003

0,32

0,16

50%

0,12

75%

0,04

25%

0,16

50%

2004

0,65

0,32

50%

0,24

75%

0,08

25%

0,32

50%

2005

0,97

0,48

50%

0,36

75%

0,12

25%

0,48

50%

2006

0,97

0,48

50%

0,36

75%

0,12

25%

0,48

50%

Kokku

2,90

1,45

50%

1,09

75%

0,36

25%

1,45

50%


tagasi