Maapiirkondades alternatiivse majandusliku tegevuse arendamise ja mitmekesistamise investeeringutoetus

1. PÕHJENDUS

Meede tuleneb Maaelu Arengukavas (edaspidi MAK) esitatud strateegiast. Selle eesmärk on luua rahastamise alus Euroopa Liidu toetusel kaasfinantseeritavatele projektidele, mis on suunatud maapiirkondades põllumajandusele alternatiivse majandustegevuse arendamiseks ja rahastamiseks.

Viimase kümne aasta jooksul on maapiirkonnas töötuse protsent kasvanud 1,2-lt protsendilt 11,7 protsendini. Peamiselt on see toimunud põllumajandussektori tööhõive alanemise tulemusena. Hoolimata sellest, et paljud inimesed on leidnud uued töökohad linnades, on maaelanikkonna elatustase langenud ja sotsiaalsed pinged suurenenud. Käesolev meede on välja töötatud maapiirkondades uute töökohtade loomiseks ja selle kaudu Eesti maapiirkondade töötuse vähendamiseks.

Oluliseks võimaluseks täiendavate töökohtade loomisel on maaturism, mis loob maapiirkonnas lisaks ka kaudseid töökohti. Hinnanguliselt loob üks lisavoodikoht majutusettevõttes kaudselt ühe täistööajaga töökoha maapiirkonnas. Maaturismi sektor pakub häid töökohavõimalusi ka naistele.

Maaturismi arengut takistavaks probleemiks on investeeringute vähesus, mis ei võimalda klientidele pakkuda piisava kvaliteediga turvalist ja hügieeninõuetele vastavat teenust. Vastavad akrediteerimisnõuded Eestis on suhteliselt kõrged.

Teiseks oluliseks teguriks on väikese ja keskmise suurusega ettevõtete areng, millised oleksid orienteeritud teenuste pakkumisele või peamiselt kohaliku tooraine kasutamisele käsitöös, spetsiifiliste toiduainete tootmisele jne. Oma olemuselt on väike ja keskmise suurusega ettevõtted paindlikud ja toetavad ühtlasi maapiirkonnale omast elustiili.

Käesolev meede on selgelt eristatud meetmest nr 1 (Põllumajandustootmise investeeringutoetus) ja nr 2 (Põllumajandustöötlemise investeeringutoetus) toetatavatele investeeringuprojektidele esitatavate nõuete kaudu.

Meetme 3 planeeritud suhteline osatähtsus SAPARD-i raames finantseeritavate meetmete hulgas on ca 20 % (vt finantsplaan).

2. EESMÄRGID

Käesoleva meetme eesmärgiks on aidata kaasa maapiirkondades põllumajandussektori tööhõive järsust langusest ning muudest strukturaalsetest muudatustest tingitud tööhõive probleemi lahendamisele. Meetme eesmärk on toetada kohalikul initsiatiivil põhinevaid tegevusi, mis loovad võimalusi uute töökohtade tekkimiseks, lisasissetulekuteks ja maapiirkonna üldiseks majandustegevuseks.

 3. KIRJELDUS JA MAHT

Meedet rakendatakse kogu Eesti territooriumi maapiirkondades ühtsete põhimõtete järgi, milleks on projektidele kehtestatud toetuse maksmise kriteeriumid. Selle meetme raames antakse investeeringutoetust järgmistele tegevusaladele (ühele või enamale):

3.1. Maaturism ja sellega seonduvad tegevused

Investeeringutoetus maaturismi ettevõtlusega alustamiseks või laiendamiseks või turismiteenuste kvaliteedi tõstmiseks, sealhulgas ka puhke- ja vaba aja veetmise võimalusi pakkuvate ettevõtete alustamiseks või laiendamiseks või pakutavate teenuste kvaliteedi tõstmiseks või toitlustusega tegelevate ettevõtete rajamiseks või laiendamiseks või kaasajastamiseks.

3.2. Käsitööndus

Investeeringutoetus käsitööndusliku, puidu töötlemise või õmblustööstuse 1 ettevõtlusega alustamiseks või arendamiseks (kangastelgede ja kudumismasinate ostmine, puidutöötlemise sisseseade ja töövahendite ostmine, õmblustööstusettevõtete sisseseade ja töövahendite ostmine 1, keraamika põletusahjude ja muu sisseseade ostmine, puidu töötlemise seadmete ostmine 1 ja nendel tegevusaladel vajalike hoonete ehitamine ja rekonstrueerimine).

3.3. Teeninduslik ettevõtlus

Investeeringutoetus maapiirkonna põllumajandustootjatele, metsaomanikele ja maaelanikele suunatud teenindusliku ettevõtluse alustamiseks ja laiendamiseks (põllumajandus- ja metsatehnika, hoidlate seadmete, kohalikele elanikele teenuste osutamiseks vajalike seadmete ostmine ja nendel tegevusaladel vajalike hoonete ehitamine ja rekonstrueerimine ning lasteaedade, noortekeskuste, vanade- ja hooldekodude 1 hoonete ehitamine ja rekonstrueerimine).

3.4. Vähi- ja kalakasvatus

Investeeringutoetus vähi- ja kalakasvatustiikide rajamiseks ja renoveerimiseks koos juurdekuuluvate seadmetega haudejaamade ehitamiseks ja renoveerimiseks.

3.5. Toiduainete töötlemine väikeettevõtetes

Investeeringutoetus kuni 9 töötajaga ettevõtetele, toiduainete töötlemise alustamiseks, laiendamiseks või kaasajastamiseks (tootmishoonete ehitamine ja rekonstrueerimine ning sisseseadmete ostmine, autodele monteeritavate külmutus- ning jahutusseadmete ostmine ja paigaldamine 1).

4. MEETME SIHTGRUPP

Selle meetme sihtgrupiks on maapiirkonnas tegutsevad füüsilisest isikust ettevõtjad ja äriühingud, kaasaarvatud põllumajandustootjad, kes alustavad mittepõllumajanduslikku tegevust ning kelle riigi osalus osa- või aktsiakapitali ei ületa 25 protsenti.

5. INVESTEERINGUTOETUSE KRITEERIUMID

5.1. Nõuded investeeringutoetuse taotlemisel

(1)        Taotleja peab tõestama majanduslikku jätkusuutlikkust vähemalt viie investeeringujärgse majandusaasta osas. Sellele kriteeriumile vastavust hinnatakse "Investeeringutoetuse taotluse ja äriprojekti hindamise korra" alusel.

(2)        Taotlejal ei ole riiklikke maksuvõlgnevusi või need on ajatatud.

(3)        Taotleja täidab kõiki nõudeid keskkonna- ja looduskaitse osas.

(4)        Punktides 3.1-3.4 nimetatud ettevõtlusega alustamisel või tegevuse laiendamisel:

·        põhitegevusena, peab taotleja looma ettevõttes juurde vähemalt kaks täistööajaga töökohta;

·        põllumajandustootja kõrvaltegevusena, peab taotleja looma ettevõttes juurde vähemalt 0,5 töökohta;

·        põllumajandustootja põllumajandusliku tegevuse asendamisel ühe või mitme tegevusega käesoleva meetme raames, peab taotleja tagama töökohad samas mahus.

(5)        Punktis 3.5 nimetatud ettevõtlusega alustamise või laiendamise korral peavad kõik planeeritavad ehitised, rajatised ja tehnoloogilised protsessid vastama Euroopa Liidu vastavatele kehtestatud nõuetele.

(6)        Punktis 3.5 nimetatud ettevõtlusega tegelevas ettevõttes võib töötada kuni üheksa täistööajaga töötajat.

(7)        Punktis 3.4 loetletud investeeringute korral peab taotlejal olema kutse-, keskeri- või kõrgharidus bioloogia, zooloogia või kalanduse alal või vähemalt üheaastane erialane töökogemus vähi- või kalakasvatuses või leping nimetatud eriala atesteeritud konsulendiga. Kui tegemist on äriühinguga, peab neile nõuetele vastama vähemalt üks täistööajaga töötaja.

(8)        Punktis 3.5 loetletud investeeringute korral peab füüsilisest isikust ettevõtjal või tema ettevõtluses või äriühingus töötaval toiduainete töötlemise eest vastutaval töötajal olema äriprojektis esitatud erialadel töötamiseks nõutav koolitus.

(9)        Taotleja on väljastanud vähemalt kolm investeeringuobjekti pakkumiskutset ja saanud vähemalt kolm hinnapakkumist koos pakkumise tehniliste tingimuste loeteluga, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile ja kaupade või teenuste päritolumaale 1.

5.2 Nõutavad dokumendid:

Taotleja peab esitama järgmised dokumendid:

(1)        Taotlus.

(2)        Äriprojekt.

(3)        Eelneva majandusaasta aruande, välja arvatud:

1)     füüsilisest isikust ettevõtja, kes esitab eelneva majandusaasta bilansi ja kasumiaruande;

2)     füüsilisest isikust ettevõtja, kes vastavalt raamatupidamisseadusele peab raamatupidamise arvestust kassapõhiselt, esitab eelneva majandusaasta raamatupidamisregistritest majandustegevuse tulude ja kulude koondi.

(4)        Kehtiv maksuameti õiend riiklike maksuvõlgnevuste puudumise kohta või maksude ajatamisel kinnitatud maksegraafik.

(5)        Õiend pikaajaliste kohustuste kohta koos kehtiva maksegraafikuga.

(6)        Esindaja volikiri ning koopia isikutunnistusest. Äriregistrisse kandmata füüsilisest isikust ettevõtjad esitavad koopia maksukohustuslaste registri tõendist ning isikutunnistusest 1.

(7)        Äriühingu aktsionäride või osanike, kelle osalusmäär ületab 20% aktsia- või osakapitalist, nimekiri koos osalusmäära protsentidega.

(8)        Kehtiv ehitusluba, koopiad ehitise tehnilise projekti tiitellehest ja kõigist kooskõlastamistest ning ehitise eelarve, kui investeeringuobjektiks on ehitis.

(9)        Koopia väljavalitud hinnapakkumisest koos pakkumise tehniliste tingimuste loeteluga, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile ja kaupade või teenuste päritolumaale, ja koopia investeeringuobjektile tehtud vastavast pakkumiskutsest1.

(10)    Põhivara nimekiri eelmise majandusaasta viimase päeva seisuga.

(11)    Punkti 3.5 investeeringuprojekti korral Veterinaar- ja Toiduameti kinnitus investeeringuobjekti investeeringujärgsele vastavusele Euroopa Liidu nõuetele.

(12)    Punkti 3.4 investeeringuprojekti korral kvalifikatsiooni tõendava dokumendi või töölepingu koopia või koopia lepingust konsulendiga.

(13)    Punkti 3.5 investeeringuprojekti korral kvalifikatsiooni tõendava dokumendi ja töötajal töölepingu koopia.

(14)    Maakonnavalitsuse tõend, mis kinnitab taotletava investeeringu kooskõlalisust kehtivate planeeringutega.

(15)    Asukohajärgse keskkonnateenistuse poolt heakskiidetud keskkonnamemorandum.

(16)    Kapitalirendi puhul sõlmitav kapitalirendilepingu ja maksegraafiku projekt.

6. MITTETOETATAVAD INVESTEERINGUD

Käesoleva meetme raames ei toetata neid investeeringuid, mis on keelatud SAPARD programmi mitmeaastases rahastuslepingus.

7. MEETME GEOGRAAFILINE ULATUS

Seda meedet rakendatakse üldistel alustel Eesti Vabariigi maapiirkondades.

8. HINDAMISKRITEERIUMID

Esitatud taotlused vaadatakse läbi ja otsus langetatakse vastavalt toetuse saamise kriteeriumidele ja taotluste esitamise järjekorrale, lähtudes vastaval aastal meetmele eraldatud rahalistest vahenditest.

9. LUBATAVAD KULUTUSED

Lubatavaks loetakse ainult SAPARD-agentuuri heakskiidetud ja kontrollitud ning taotleja poolt tehtud kulutusi alljärgnevateks investeeringuteks:

a) uute ehitiste rajamine ja olemasolevate rekonstrueerimine;

b) uute masinate ja seadmete, sealhulgas integreeritud infotehnoloogia (arvuti riist- ja tarkvara) ostmine.

Kaubad ja teenused peavad pärinema Euroopa Liidu liikmes- või kandidaatriikidest.

10. TOETUSE MÄÄR

10.1. Toetuse määrad

Avaliku sektori toetus selle meetme raames võib ulatuda kuni 50 % lubatud investeeringust. Konkreetne toetuse määr baseerub taotleja poolt esitatud äriprojektist tuleneval oma ja laenuvahendite puudujäägil, kuid ei tohi ületada punktis 11 sätestatud toetuse piirmäära ühe taotleja kohta.

10.2. Toetuse indikatiivne jagunemine investeeringutüüpide kaupa kogu programmi kestvusel

punkt 3.1             30 %

punkt 3.2             20 %

punkt 3.3             10 %

punkt 3.4             20 %

punkt 3.5                20 %

PRIA korraldab meetme rakendamise indikaatorite jälgimise. Programmi korraldav ametkond esitab vastava informatsiooni programmi järelevalvekomiteele.

10.3. SAPARD toetuse määr

SAPARD toetus selle meetme raames jaguneb:

Eesti Vabariigi osalus - 25 % avaliku sektori kogutoetusest

Euroopa Liidu osalus - 75 % avaliku sektori kogutoetusest

11. TOETUSTE PIIRMÄÄR ETTEVÕTTE KOHTA

Maksimaalne lubatav avaliku sektori poolne toetus punktides 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 ja 3.5 ühe taotleja kohta ei tohi ületada aastas  150 000 eurot ja kogu programmi jooksul  400 000 eurot 1.

12. MEETME RAKENDAMISE EEST VASTUTAVAD VALITSUSASUTUSED

Käesolev meede rakendatakse vastavalt maaelu arengukavas kirjeldatud SAPARD-i juhtimisskeemile. Meetme rakendamise keskseks institutsiooniks on Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Amet.

Keskkonnateenistus on meetme rakendamisse kaasatud kui pädev ametkond tehnilisel ja keskkonnaalasel kontrollil.

PRIA võib lasta teha lisaekspertiise hindamaks esitatud projekte, kui see on vajalik nende projektide spetsiifilise iseloomu tõttu.

13. AJAGRAAFIK

Selle meetme rakendamine toimub SAPARD programmi rakendamise vältel.

14. TOIME ULATUSE MÄÄRAMINE (k.a. JÄRELEVALVE JA HINDAMINE)

SAPARD-programmi mõju hindamiseks on toetuse saajal kohustus esitada PRIA-le täiendavaid andmeid täites vastavaid küsimustikke investeeringujärgse kolme aasta vältel.

14.1. Meetme finantseerimine avaliku sektori poolt aastate ja tegevuste lõikes (milj EUR)

   

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

kokku

tegevus

osakaal

3,23

3,23

3,07

2,90

2,74

2,58

2,58

20,33

3.1. Maaturism

30%

0,97

0,97

0,92

0,87

0,82

0,77

0,77

6,10

3.2. Käsitööndus

20%

0,65

0,65

0,61

0,58

0,55

0,52

0,52

4,07

3.3. Teeninduslik ettevõtlus

10%

0,32

0,32

0,31

0,29

0,27

0,26

0,26

2,03

3.4. Vähi- ja kalakasvatus

20%

0,65

0,65

0,61

0,58

0,55

0,52

0,52

4,07

3.5. Toidutöötlemine väikeettevõtetes

20%

0,65

0,65

0,61

0,58

0,55

0,52

0,52

4,07


 14.2. Toetavate projektide eeldatav minimaalne arv

 

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

KOKKU

Projektide koguarv

61

61

57

56

53

51

50

389

3.1 Maaturism ja sellega seonduvad tegevused

19

19

18

17

17

15

15

120

3.2 Käsitööndus

13

13

12

12

11

11

10

82

3.3Teeninduslik ettevõtlus

6

6

6

6

5

5

5

39

3.4 Vähi- ja kalakasvatus

13

13

12

12

11

11

10

82

3.5 Toidutöötlemine väikeettevõtetes

10

10

9

9

9

9

10

66

14.3. Toetatavate projektide ulatus (täidetakse elluviimisel)

 

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

KOKKU

Uute töökohtade arv investeeringutoetuse tulemusena

 

3.1 Maaturism ja sellega seonduvad tegevused

86

86

82

77

73

69

69

542

3.2 Käsitööndus ja sellega seonduvad tegevused

34

34

33

31

29

28

28

217

3.3 Teeninduslik ettevõtlus

22

22

20

19

18

17

17

136

3.4 Vähi- ja kalakasvatus

17

17

16

15

15

14

14

108

3.5 Toidutöötlemine väikeettevõtetes

43

43

41

39

37

34

34

271

Voodikohtade loomine/kvaliteedi tõstmine majutusettevõtetes (arv)

0

380

380

300

300

250

250

1 860

Kalakasvatuse toodangumahu suurenemine (tonnid)

   

50

75

75

100

100

 

Vähikasvatuse toodangumahu suurenemine (tk)

       

20 000

25 000

50 000

 

14.4 Toetatavate projektide tulemus toetatud ettevõtetele ja põllumajandussektorile

 

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

kokku

Töökohtade loomine

10

150

300

500

550

600

600

 

Töötuse määr maapiirkonnas

13%

         

10%

 

Atesteeritud maamajutusettevõtete protsendiline näitaja

60

80

95

100

100

100

100

 

15. MEETMEGA SEOTUD SEADUSANDLUS

15.1. Vabariigi Valitsuse määrused, mis on aluseks käesoleva meetme rakendamisele:

(1)   Eesti Vabariigis põlumajanduse ja maaelu arendamise liitumiseelse programmi raames antava investeeringutoetuse taotlemise, taotluse menetlemise ja toetuse maksmise kord

(2)   Eesti Vabariigis põllumajanduse ja maaelu arendamise liitumiseelse programmi raames antava toetuse tagasinõudmise ja tagasimaksmise kord

(3)   Eesti Vabariigis põlumajanduse ja maaelu arendamise liitumiseelse programmi raames antava investeeringutoetuse taotluse ja äriprojekti hindamise kord.

15.2. Toetuse projektide nõuetele vastavuse hindamise kesksed seadusandlused

(1)    Planeerimis- ja ehitusseadus ning sellega seotud Vabariigi Valitsuse määrused

(2)    Toiduseadus, mis vastab järgmistele EL õigusaktidele: 89/397/EEC, 93/99EEC, 93/43/EEC, 89/107/EEC, 89/109/EEC, 315/93/EEC, 315793/EEC, 79/112/EEC, 92/46/EEC, 89/437/EEC, 91/493/EEC, 91/492/EEC, 92/116/EEC, 64/4337EEC

(3)    Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnaauditeerimise seadus

(4)    Äriseadus

(5)    Jäätmeseadus

(6)    Ranna- ja kaldakaitse seadus

(7)    Eesti Vabariigi Valitsuse määrus nr. 314 13.11.1992 “Keskkonnaekspertiisi tegemise kord” (Order of the Estonian Government No 314 from 13.11.1992 on the Environmental Impact Assessment)

(8)    Turismiseadus

(9)    Majandusministri määrus nr 9 20.02.2001 “Majutusettevõtetele esitatavad kohustuslikud nõuded  ja majutusettevõtte tunnustamise kord”

Ülalmainitud õigusaktid on avaldatud Riigi Teatajas.

16. MEETME KOGUFINANTSEERIMINE AASTATE LÕIKES (milj EUR) 

 

Lubatav kulu kokku

Avaliku sektori toetus

Erasektori osalus (vähemalt)

Kokku toetus

EL

Eesti

Aasta

EUR

EUR

%

EUR

%

EUR

%

EUR

%

1

2=3+9

3=5+7

4=3/2

5

6=5/3

7

8=7/3

9

10=9/2

2000

6,47

3,23

50%

2,42

75%

0,81

25%

3,23

50%

2001

6,45

3,23

50%

2,42

75%

0,81

25%

3,23

50%

2002

6,13

3,07

50%

2, 30

75%

0,77

25%

3,07

50%

2003

5,81

2,90

50%

2,18

75%

0,73

25%

2,90

50%

2004

5,49

2,74

50%

2,06

75%

0,69

25%

2,74

50%

2005

5,16

2,58

50%

1,94

75%

0,65

25%

2,58

50%

2006

5,16

2,58

50%

1,94

75%

0,65

25%

2,58

50%

Kokku

40,66

20,33

50%

15,25

75%

5,08

25%

20,33

50%

__________________________________________________________________________________

1 Muudetud SAPARD-i Järelevalvekomitee istungi 26.juuli 2002.a. otsuse ja heakskiidetud 23.oktoobri 2002.a. Euroopa Komisjoni STAR komitee otsusega.

tagasi