Programmi rakendusprotsessi kaasatud institutsioonid
Programmi rakendamise eest vastutavad ametkonnad riiklikul
tasandil on:
- Rahvuslik Fond, mida haldab Rahandusministeerium,
vastutab täielikult fondide rakendamise eest ja vastutab ka Euroopa
Komisjoni ja Eesti Vabariigi vahelise infovahetuse eest.
- Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni
Amet (PRIA). Täidab SAPARDi agentuurile antud ülesandeid
vastavalt mitmeaastasele lepingule ja Põllumajandusministeeriumi
poolt hallatavale infonõukogule.
- Põllumajandusministeerium täidab
Juhtiva ametkonna rolli, olles vastutav programmi
üldjuhtimise ja rakendamise eest.
- Juhtiv ametkond moodustab ka Järelvalvekomitee
- Veterinaar- ja Toiduamet ning maakondade
keskkonnateenistused osalevad kohaste meetmete rakendamisel järelevalveasutustena
tehnilistes ja keskkonnaalastes hindamistes.
Kõiki meetmeid rakendab PRIA (SAPARDiagentuur), mis täidab
nii rakendus- kui ka maksefunktsioone. web.pria.ee
PRIA (SAPARDi agentuuri) rakendusfunktsioonid on:
- taotluste vastuvõtmine ja kontrollimine SAPARDi agentuuri piirkondlikes
üksustes;
- projektitaotluste tingimustele vastavuse, abikõlblikkuse ning
SAPARDi põllumajanduse ja maaelu arendamise programmi tingimustele
ja nõuetele vastavuse kontrollimine;
- projektide valik;
- SAPARDi agentuuri ja potentsiaalsete abisaajate vaheliste lepinguliste
kohustuste kehtestamine ja heakskiidu andmine töö alustamiseks;
- paikse kontrolli läbiviimine enne ja pärast projekti heakskiitmist
ja järelkontroll elluviidavate projektide edenemise üle;
- järelevalve ja aruandlus rakendatavate meetmete edenemise üle
näitajatega võrreldes.
SAPARDi agentuuri maksefunktsioonid on:
- maksenõuete kontrollimine;
- paiksete kontrollimiste läbiviimine kontrollimaks väljamakse
vastavust tingimustele;
- väljamakseteks volituste andmine;
- väljamaksete teostamine;
- finantskohustuste ja maksete üle arvestuse pidamine.
Protseduuride lühikirjeldus
ELi aluseks on rahvusvaheline leping. Komisjon
teeb esmase makse SAPARDi euroarvele, ületamata 49% määra
aastasest eraldisest. Eraldis tuleb tagastada kui Komisjon ei ole 18 kuu
jooksul eraldise laekumisest saanud finantsaruannet rahade kasutamise
kohta. Järgnevad eraldised tehakse vastavuses SAPARD-agentuuri poolt
esitatud taotlustele.
Rahvuslik Fond
Fond avab SAPARDi tarbeks alljärgnevad arved: ühisarve
ja krooniarve ja euroarve, ning tagab nende haldamise.
Kui Eesti poolt Komisjonile edastatav informatsioon ei laeku tähtaegselt
või on ebakorrektne, võib Komisjon ajutiselt peatada maksete
edastamise või rakendada finantssanktsioone.
|
1. Rahvuslik fond saab raha Euroopa Komisjonilt.
2. Rahvuslik Fond kannab rahakroonides ühiskontole.
3. Riigieelarve eraldab SAPARD-i kaas-finantseerimiseks
raha.
4. Rahvuslik fond kannab eraldatud summd kroonides
ühiskontole. Ülekande aluseks on SAPARDi agentuuri rahataotlus,
mis saadetakse Rahvuslikule Fondile.
5. Summad suunatakse SAPARDi agentuuri kontole
kroonides.
6. SAPARDi agentuur teeb lõplikele
saajatele väljamaksed.
7. Kõik eeskirjade eiramisega makstud
summad tuleb SAPARDile tagastada.
8. SAPARDi agentuur esitab Rahvuslikule Fondile
aruanded lõplikele saajatele makstud summade kohta.
9. Rahvuslik Fond koostab Euroopa Komisjonile
saadetaa lõpparuande.
|
|
Toetusavalduste vastuvõtt ja käsitlemine
Meetmete 1,3 ja 4 osas võetakse avaldusi vastu PRIA piirkondlikes
kontorites, meetme 2 osas PRIA peakontoris, täpne ajagraafik kehtestatakse
peale vastavate protseduurireeglite kinnitamist.
Avalduste vastuvõtmisel kontrollivad PRIA ametnikud, kas kogu
nõutud dokumentatsioon on esitatud (sh objekti vastavus tehnilistele
ja keskkonnanõuetele) ja kas andmed on tõesed. Kui avastatakse
puudused, tagastatakse kogu esitatud materjal ning registreeritakse alles
pärast puuduste kõrvaldamist. PRIA ametnikel on õigus
teostada ka kohapealset kontrolli, külastades taotleja ettevõtet
(sh kinnisvara ja hooned) tingimusel, et taotlejat sellest eelnevalt informeeritakse.
Investeeringutoetusavalduste hindamine
PRIA kontrollib toetusavalduse ja äriprojekti alusel, kas taotleja
ja ta majandustegevused vastavad seaduses ja muudes õigusaktides
sätestatud nõuetele ja hindab investeeringu majanduslikku
põhjendatust. Hindamismetoodikas on näitajad mida kasutatakse
taotleja, tema majandustegevuse ja investeeringujärgse majandusliku
jätkusuutlikkuse hindamiseks. Metoodika kehtestab alused taotleja
senise ja planeeritava majandustegevuse seadusandluses sätestatud
nõuetele vastavuse kontrollimiseks. Konkreetsed toetusmäärad
arvutatakse vastavuses taotleja esitatud äriplaanist tuleneva finantsvahendite
puudujäägiga, kuid ületamata seejuures igale meetmele ja
alameetmele kehtestatud toetuse piirmäärasid ja suhteid.
Toetusavaldused põllumajandustootmisele, maaettevõtluse
mitmekesistamisele ja maainfrastruktuuridele (meetmed 1, 3, 4) käsitletakse
ja ka lahendatakse avalduste laekumise järjekorras. Töötlevasse
tööstusse suunatud investeeringute (meede 2) vastuvõetud
taotlusavaldused vaadatakse läbi, hinnatakse ja järjestatakse
vastavuses hindamiskriteeriumitele, mis peale konkreetse investeeringuobjekti
näitajate sisaldavad ka taotlusele eelnenud kolme aasta finantsnäitajaid.
Toetuste eraldamine
PRIA vaatab läbi materjalid meetmete 1, 3 ja 4 osas ja teeb otsuse
toetus eraldamise või avalduse tagasilükkamise kohta 50 tööpäeva
jooksul avalduse vastuvõtmisest. Töötleva tööstuse
(meede 2) osas teeb PRIA otsuse toetuse eraldamise või avalduse
tagasilükkamise kohta 90 tööpäeva jooksul avalduste
esitamise tähtajast.
|
7. JÄRELSÕNA
Maaelu arengu kava koostamise käigus on selgunud paljud probleemid,
millest oleme õppinud ja tänu aktiivsele koostööle
nii majanduslike- kui sotsiaalpartneritega on olnud võimalik osa
neist ka lahendada, mis annab aluse loota et kava rakendamisega suudame
saavutada vähemalt osa seatud kõrgetest sihtidest.
Alustamisjärgus on uue Maaelu arengu kava väljatöötamine,
mis peaks rakenduma liitumisel Euroopa Liiduga. Uue kava põhijoonteks,
mis eristavad seda käesolevast, kujunevad:
- maht liikmesriigina on uue programmi
toetuste maht piiritletud kolme aspektiga:
- ELi poolne valmidus eraldada maaelu arendamiseks Eestile oluliselt,
suurusjärgu võrra suuremaid toetussummasid;
- meie võimega finantseerida nõutud osalust riigieelarvevahenditest;
- võimalike kasusaajate võimekus taotluskõlbulike
projektide väljatöötamiseks ja omafinantseerimise
osaluse katmiseks.
- regionaalsus vähemsoodsate
alade määratlus kuulub olulise elemendina kava koosseisu ja
rakendatavad meetmed võivad toimida piirkonniti
- meetmete valik osa meetmeid nt agrokeskkond
on ELi liikmesriikidele kohustuslikud - seega kokkuvõtteks on
võimaluste valik tunduvalt avaram
- osa toetusmeetmeid finantseeritakse teisest allikast
(EAGGF garantiisektsioon ja juhtimissektsioon).
8. TÄIENDAV INFORMATSIOON
Maaelu arengu kava on avaldatud täies mahus. Trükiversioon
ilmub 2001. aasta alguses ja seda on võimalik muretseda põllumajandusministeeriumist
(Tallinn, Lai 39/41, pressiesindaja telefon: 6256 110). Täiendavat
informatsiooni on võimalik saada ka ministeeriumi maaelu arengu
osakonnast (telefon: 6256 216). Internetis on kava avaldatud aadressil
http://www.agri.ee
|